IP en andere dingen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu IP en andere dingen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu

IP en andere dingen

Door: Wie denk je zelf?

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Maart 2014 | Duitsland, Berlijn

Hallo liebe Leutchen,

Daar zit ik dan. In mijn kamer, Berlijn Zuid-West, 1 hoog. De zonsondergang, die ik vanaf mijn bureaustoel kan zien, is echt prachtig. Een week geleden was ik nog zo bang dat ik het allemaal niet zou redden, dat ik na een dag alweer gillend naar huis zou rennen, maar niets is minder waar. Ik geniet hier volop van de stad, de mensen en het leren. Niet alleen op school, ook daarbuiten, want we zijn met een hoop meiden en een paar jongens uit 8 landen en met nog veel meer verschillende culturen bij elkaar om van elkaar en met elkaar te leren. De colleges zijn ontzettend interessant (eerlijk waar) en in mijn groepje met Paulina uit Polen en Spela uit Slovenië kan ik goed werken. We zijn op het moment bezig om lesmateriaal te ontwikkelen dat past bij leerlingen uit al onze culturen, maar waarmee je ook juist het verschil kunt leren tussen verschillende culturen. Daarom hebben we gekozen voor het concept ‘familie’, want een Nederlandse standaardfamilie (voor zover je daarvan kunt spreken) is heel anders dan een Turkse, Amerikaanse of Afrikaanse. Na gut, de rest zal ik jullie besparen, maar ik het er in ieder geval lol in.
Deze eerste workshop duurt tot het einde van de week en na het weekend beginnen we aan een ander project (namelijk over de stad als museum), maar dat betekent dus dat ik van 09:00 tot 17:00 op de uni ben en dus ook dat ik geen mogelijkheid heb om mijn huurcontract te tekenen of andere zaken te regelen waarvoor je ’s ochtends of ’s middags ergens zijn moet. Nu heb ik gelukkig een hele lieve huisbaas die het huurcontract voor mij in mijn brievenbus heeft gegooid en die mag ik ingevuld en wel op mijn beurt weer in haar postvakje terugmikken. Zo gezegd, zo gedaan, zou je zeggen, maar ik kan mijn huurcontract niet geldig maken zonder een Duitse bankrekening te hebben, dus gaan we binnenkort maar even naar de DB (ha-ha) om een rekening te openen. Ik moet me trouwens ook nog inschrijven in de gemeente hier, maar ook dat komt wel goed.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle lieve cadeautjes die ik afgelopen vrijdag gekregen heb! Bijna alles heeft al een mooi plaatsje gekregen op mijn kamer (hier later foto’s van). Voor nu zeg ik Auf Wiedersehen, ik mis jullie nog niet! ;D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

In het zomersemester studeer ik aan de Freie Universitaet Berlin, om daar de tweede helft van mijn master Duitse Letterkunde te voltooien. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle bijzondere dingen die ik daar meemaak. :)

Actief sinds 02 Okt. 2013
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 10974

Voorgaande reizen:

09 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Berlijn

Landen bezocht: