6 days in cloudy paradise - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu 6 days in cloudy paradise - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu

6 days in cloudy paradise

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 Maart 2014 | Duitsland, Berlijn

Hallo lieve allemaal,

Jullie hadden waarschijnlijk al wel meegekregen dat Michelle hier de afgelopen week is geweest en ik heb daar ZO VAN GENOTEN. Afgelopen zondag haalde ik haar 's middags op van het vliegveld (wat van mijn huis nog meer dan een uur reizen is) en op de terugweg kwamen we met de bus al langs heel wat highlights. Omdat je per se via Hauptbahnhof moet, kom je bijvoorbeeld langs het Bundeskanzleramt, de Reichstag, de Brandenburger Tor, het Holocaust-monument en Potsdamer Platz. Toen we de bagage thuis hadden neergezet en een lekker kopje Nederlandse Senseo tot ons hadden genomen, zijn we via een snellere route teruggegaan naar de Friedrichsstraße om een hapje te eten. Het zal niemand verbazen dat dit bij Maredo's was, vaste prik. En oh, het was al genieten dat Michelle er überhaupt was, maar om dan ook nog eens de hele avond Nederlands te kunnen praten, was een verademing.
De volgende dag was touristische dag 1. Achtereenvolgens gingen we naar de East Side Gallery (een kilometer lang stuk Berliner Mauer waar prachtige en minder mooie kunstwerken op geschilderd zijn), de Bernauer Straße (een authentiek stuk muur inclusief Todesstreifen, met daarbij een gedenkplaats voor de slachtoffers) en het Joods Museum geweest. Dat laatste was pas 's avonds, want dat museum opent zijn deuren op maandag tot 22:00. Gegeten hebben we bij Café Ost-West (aan de Bernauer Straße) waar de sinaasappelsap verdacht veel naar zuivel rook(?).

Op dinsdag hadden we ons voorgenomen naar de voormalige Stasi-gevangenis Hohenschönhausen te gaan, want dit stond voor maandag op de planning, maar omdat ik me die ochtend had ingeschreven in de gemeente en de wachttijd daarbij meer dan een uur bedroeg, viel dat plan de dag ervoor in het water. Die maandag hadden we echter al zoveel gezien en beleefd, dat we op dinsdag even een tussendoordagje deden en planden om dan woensdag maar naar Hohenschönhausen te gaan. Maar goed ook, want het weer was hier dinsdag hondsberoerd. Eenmaal op Potsdamer Platz aangekomen hebben we geluncht bij Vapiano (goh!) en zijn we vervolgens het Sony Center ingedoken. We zijn allebei megafans van nagesynchroniseerde Duitse films (het liefst met acteurs als Sjors Clunie en Brat Pitt) en dus wilden we zo'n lekkere deutschen Film zien, maar in de bios in het Sony Center draaiden ze enkel Engels gesproken films. Fin, wij het plan opgepakt om dan later in de middag naar Die Bücherdiebin (The Book Thief in NL) te gaan, maar omdat het nog wel even duurde voordat die startte, liepen we richting Brandenburger Tor. Nog voor we het Holocaustmonument hadden bereikt, brak de hemel open en zag Berlijn even witjes van de hagel. Bij een kraampje met ansichtkaarten hebben we onder parasols lang gezocht naar de perfecte kaarten voor het thuisfront en deze daarna bij de Starbucks 50m verderop geschreven (GRATIS WI-FI DIT IS HET LEVEN). Om 17:00 dan naar de film gegaan, deze was top. Die avond hebben we nog fijn met meneer Lemmens geskypet, en daarna zijn we gaan slapen. Niet al te laat, want de volgende dag zouden we dan toch echt naar de voormalige Stasi-gevangenis.

Woensdag lukte het ook daadwerkelijk om die plan om te zetten. Keurig op tijd waren we aanwezig, want de open rondleiding zou om 15:00 beginnen. Tip trouwens, voor als je naar Berlijn komt en scholier/student bent: je krijgt op heel veel dingen korting, vaak tot 50%, zoals ook hier. Rondleiding voor 2,50 ayyyy.
Het was niet zomaar een rondleiding. We werden begeleid door een man van bijna 50, die tien maanden heeft vastgezeten (toen hij 18 was), omdat hij probeerde van de DDR naar de BRD te vluchten. Hij zat niet in Hohenschönhausen, maar zijn oma wel, en hij kon heel goed vertellen hoe het er daar aan toe ging. Wat mogen wij blij zijn dat we in onze landen niet onder een dergelijk regime leven...
's Avonds hebben we in een restaurantje op de Hackescher Markt gegeten en zijn we NIET op tijd gaan slapen :). Mien menneke was op Skype en tja, die mis ik toch behoorlijk.

Gisteren hebben we lekker NIKS gedaan. Dat heet, we hebben zo'n 20 afleveringen van How I Met Your Mother gekeken (over alle dagen heen, maar de meeste toch echt op donderdag), lekker gekletst over vanalles, en nog even genoten van elkaars aanwezigheid. Moe van de afgelopen dagen zijn we die avond wel op tijd in bed gaan liggen, maar niet op tijd in slaap gevallen, hetgeen erin resulteerde dat we vandaag allebei met brandende ogen de dag door zijn gekomen. Voor mezelf kan ik in ieder geval zeggen dat het 6 TOP dagen waren in een -helaas- bijzonder bewolkt Berlijn.

Michelle, het was GEWELDIG.

• 28 Maart 2014 - 23:44

Anja Cobussen:

Hoi Marieke

een heel verslag geschreven, ja in Berlin ist immer etwas loss, een prachtige stad om te ontdekken.
    Ben je al in Schloss Sanssouci geweest, ook de moeite waard en een rondvaart is ook aan te bevelen.
    Wij hebben een hoop verhalen gehoord van Oost Duitsers, niet te begrijpen dat dit heeft plaats gevonden en dat in een land waar alle mensen Duitsers waren. Ik heb op zolder nog een stukje muur liggen, toen wij er waren hebben wij nog Mauer Spechte gezien, was een goede handel in die stukjes muur.En een hoop Russen waren er toen nog.
    Nog veel plezier en bist bald

schone grusse aus ein sonnige Beugen

de Cobussenclan

• 29 Maart 2014 - 01:03

Michelle :

Gawd i miss u

• 01 April 2014 - 23:16

Marieke Van Den Heuvel:

Hoi Anja,

Nee, ik ben nog niet bij Sansoucci geweest! Wel bij eerdere bezoeken aan Berlijn, maar dit keer nog niet. Eens een keertje met mooi weer, is zeker de moeite waard :)
    Echt een heel raar idee dat ik niet maar heel kort in deze stad ben, maar er juist nog een hele tijd blijf! Vind het zo kicken :)

Liefs uit Berlijn aan de hele familie!
    Marieke