Meine Stadt hat Fieber - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu Meine Stadt hat Fieber - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu

Meine Stadt hat Fieber

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

22 Mei 2014 | Duitsland, Berlijn

Hoi!

Ik schrijf vanuit een zonovergoten Berlijn. Gisteren en vandaag hing er een allesverzengende hitte over de stad en daardoor was het ook bijzonder rustig op de uni. Mijn huisgenootjes en ik houden dapper vol (maar belonen onszelf daar dan ook voor met een goed glas wijn aan het einde van de dag).

Om bij mijn volgende verslag aan te sluiten: niet afgelopen weekend, maar het weekend daarvoor was Natascha hier. We hebben echt heerlijke dagen gehad! Die donderdagmiddag waren de eerstejaars studenten van de RU hier op studiereis en samen met de andere Nijmeegse studenten uit Berlijn en Postdam heb ik hen rondgeleid op de uni. Dat betekende wel dat Natascha op mij moest wachten op het vliegveld, maar gelukkig hadden ze daar wifi en ik was er eerder dan verwacht. We zijn toen naar mijn huis gegaan en hebben die avond film gekeken en vooral heel veel bijgekletst. De dagen erna hebben we gevuld met bezoekjes aan de highlights van Berlijn, waaronder het -voor mij ook nieuwe en eerder beschreven- Treptower Park. Natas heeft een mooie tekening van mij meegenomen voor scouting, die hangt nu aan de voordeur ;).

De weekdagen vliegen voorbij. De colleges blijven heel erg leuk (en uitdagend!), maar er komt ook veel voorbereidend werk bij kijken. Tot nu toe heb ik het altijd voor elkaar gekregen om het op tijd te doen (ondanks de vele weekendbezoekjes uit NL). Dat maakt het ook veel gemakkelijker om de stof tijdens de colleges te begrijpen. Eén uitzondering was het college van vandaag, maar dat ligt eraan dat de hitte het lokaal was binnengedrongen en iedereen (inclusief docente) na 10 minuten helemaal gaar was. We zijn maar eerder met het college gestopt, want dit ging helemaal nergens over. De airconditioning deed het blijkbaar niet (wat ik echt heel slecht vind).
Over gebrekkige gebouwen gesproken: Carolina werd vanochtend wakker door een kletterend geluid in de gang. In eerste instantie dacht ze dat er iemand aan het douchen was, maar toen de badkamerdeur wagenwijd openstond, keek ze toch maar even in het trappenhuis. Daar kwam van 6 hoog een waterval naar beneden (???) door een gesprongen pijpleiding. Niet veel later was de technische dienst aanwezig en toen ik om half 10 het huis verliet, waren ze de kelder aan het leegpompen. Toen ik om half 1 thuiskwam van de uni waren ze nog niet klaar. Dit had tot gevolg dat we in de ochtend geen koud water hadden (op zich geen ramp, alleen is tanden poetsen met warm water een beetje nasty) en in de middag geen warm water (op zich ook niet zo erg, want buiten was het 33 graden). Inmiddels doet het systeem het weer, maar het was vanochtend even... vreemd.

Samen met Michelle en mama tel ik de dagen (of eigenlijk uren) af tot zij hier zijn. Zaterdag ben ik namelijk jarig en de Nederlandse delegatie reist af naar deze tropische hoofdstad om een fissa te fieren.

Nou daaaaaaag maar weer!

  • 22 Mei 2014 - 19:22

    Betty:

    Zomer is lekker maar nu is het wel heel veel zomer:-) . Zorg wel dat we een mooi weekend hebben:-) dus houd de zomer maar vast en zet de wijn maar koud. Wij tellen de uren idd ook af. Dikke kus en tot zaterdag xxx

  • 22 Mei 2014 - 19:38

    Anja Cobussen:

    Hoi Marieke,

    geniet van het zomerse Berlin en vooral van de muziek van Peter Fox, past nu wel erg goed.
    Ik hoop dat de kaart nog op tijd aankomt dus alvast een hele fijne verjaardag.
    We drinken zaterdag een borrel op jou.


    groetjes

    Cobussenclan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

In het zomersemester studeer ik aan de Freie Universitaet Berlin, om daar de tweede helft van mijn master Duitse Letterkunde te voltooien. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle bijzondere dingen die ik daar meemaak. :)

Actief sinds 02 Okt. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 11032

Voorgaande reizen:

09 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Berlijn

Landen bezocht: