100 redenen: deel 3 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu 100 redenen: deel 3 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu

100 redenen: deel 3

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 Mei 2014 | Duitsland, Berlijn

#21. Je weet wie je echte vrienden zijn. Natuurlijk denk ik veel aan de mensen thuis, maar wat is het fijn om te merken dat er ook aan mij gedacht wordt. Kleine berichtjes maken een groot verschil. Dat hoeft niet iedere dag (enkele uitzonderingen daar gelaten ;) ), maar oh jongens, wat vind ik jullie kaartjes lief! Ze staan trots op mijn plankje en de tekeningen hangen aan mijn muur (eentje zelfs boven mijn bed).

#22. Literatuur. Goethe, Lessing, Kafka. Ik raak er maar niet over uit gepraat. In mijn directe omgeving ken ik niemand die mijn liefde voor hun werken deelt, maar hier aan de uni lopen er genoeg fanaten rond en wat is het dan leuk om te kunnen fangirlen over boeken uit de 18e, 19e en 20e eeuw. Helaas heb ik nog geen 1D-fans ontmoet. Gaat hem waarschijnlijk ook niet worden.

#23. Leren alleen te zijn. Ik waarschuw jullie alvast even dat dit een beetje blablabla wordt. Want al vond ik dit altijd al fijn, hier merk ik pas wat het betekent om alleen te zijn. Daarmee bedoel ik niet eenzaamheid, geenszins. Iedereen heeft wel eens ‘een momentje voor zichzelf’ nodig, maar dat is waardevoller dan je denkt. Dan leer je jezelf ook een beetje beter kennen. Zo weet ik nu dat ik het nodig heb om af en toe naar huis te gaan. Ik heb hier lieve huisgenoten, maar zij kennen mij alleen zoals ik hier leef. In Boxmeer heb ik mensen die mij vanaf de geboorte kennen of anders wel mijn beste vriendin die mij vanaf mijn menswording kent en daar kunnen deze mensen niet aan tippen. Steeds meer noem ik Berlijn mijn huis en hoewel ik mij hier thuis voel, ligt mijn ware thuis in een klein plaatsje in Nederland. Daar is mijn liefde, daar zijn mijn ouders, daar is mijn beste maatje (minstens één per week, in ieder geval). Die mis ik godsgruwelijk veel. In juli (en dat is over twee maanden al!) zie ik iedereen weer terug, maar ik beloof jullie dat ik tot die tijd van al het moois hier ga genieten.

#24. Mijn stad. Berlijn is mijn stad. Ik ga ook ontzettend graag naar Utrecht, Praag of Dresden, maar Berlijn blijft voor mij de állermooiste stad die ik ken. En nu ik hier langere tijd doorbreng, leer ik ook nieuwe delen kennen. Natuurlijk kun je een stad als deze nooit helemaal zien (al is het maar omdat zij zich continu verandert), maar na je tiende bezoek raak je ervan overtuigd dat je de weg zo langzaam wel kent en de mooiste stukken al hebt gezien. Niet is minder waar: telkens weer ontdek ik nieuwe plekken. Zo ging ik afgelopen weekend met Natascha voor het eerst naar Treptower Park (zie de foto’s bij het verslag). Dit is het park waarin de oorlogsslachtoffers uit Rusland geëerd worden. Op 9 mei vierden de Russen hun overwinning op het Nazirijk, en toevallig hadden wij ons bezoek aan het park een dag later gepland. Er lagen nog heel veel (hele mooie!) bloemstukken bij het monument en de plek werd daarmee ook wat betekenisvoller.

#25. GRATIS SPULLEN. Ooooh, daar zijn ze op de uni gek op! Heel vaak staan er bij de Mensa kraampjes met het één of ander. Afgelopen week stond er een tafel van American Apparel (schrijf ik dat goed zo?) waar je een gratis t-shirt kon krijgen, maar die rij was zó lang dat ik me er niet aan waagde daar te wachten. Vandaag werden de ‘Semestertüten’ uitgedeeld: goodie bags voor studenten aan het begin van het semester. Daarin vind je veel reclame, maar ook heel veel kleinigheidjes, waaronder een flesje wijn en een flesje alcoholvrij bier. Een foto van al het nuttige in het pakket zie je op de foto bij dit verslag.

#26. Uitdaging. Zoals jullie weten doe ik de master Duitse letterkunde. In Nijmegen werd er maarliefst één vak aangeboden over Duitse literatuur, één van over vertalen Duits-Nederlands (maar ik wil geen vertaler worden dus waarom zou ik?) en ja… dat is het dan. De opleiding in Nijmegen is te klein voor een groot vakkenaanbod, dat begrijp ik best, maar waarom zou ik mijn tijd verdoen aan vakken die niets met mijn directe interesse te doen hebben? Hier heb ik een gigantische keuze en ik ben blij met de vakken die ik heb gekozen. Niet alleen vind ik de inhoud interessant, ze dagen me ook uit om wat meer na te denken.

#27. Leren met geld omgaan. Dit proces is nog steeds gaande en langzaam word ik er beter in, maar als je op jezelf woont, moet je met geld kunnen omgaan. Weten wat er maandelijks binnenkomt, maar ook wat je uitgeeft. Ik heb hier te maken met kosten die ik thuis niet had (huur, grote boodschappen, internetrekening) en dat dwingt je ertoe om een boekhouding te doen. Vind ik niet leuk, maar het moet.

#28. Ringvorlesungen. Toen ik laatst door de uni liep, viel mij een grote poster op die ik al wel vaker had gezien, maar nog nooit echt had bekeken. Het was reclame voor een serie colleges die je zomaar kunt bezoeken, zogenaamde Ringvorlesungen. Het zijn lessen over een bepaald thema, en dit keer gaan ze over ‘Mein Roman’. Op de poster staat Marilyn Monroe met een boek in haar hand. Op dinsdag 17 juni wordt er een college gegeven over Franz Kafka’s ‘Der Prozess’. Zoals Joost zou zeggen: maximum Gänsehaut!

#29. I like to move it, move it. Ik heb hier alle ruimte en tijd om te sporten, dus dat doe ik regelmatig. Dat is iets wat ik in Nederland niet zo gauw had gedaan, omdat de ruimte op mijn kamer in Sambeek niet zo groot is en wie denkt dat ik rondjes ga rennen door de buurt of naar een sportschool ga (hahahahaha) is helemaal gek geworden. Zwemmen kan hier ook in de buurt, kost minder dan de helft van het Hoogkoor, super fijn! En als het weer echt beter wordt gaan we (Aneta+ik) naar het openluchtzwembad hier, waar je met je studentenpas op bepaalde uren gratis binnenkomt.

#30. Nieuwe gerechten leren koken. Mijn huisgenootjes hebben natuurlijk allemaal een andere cultuur en dus ook veel andere eetgewoonten. Op die manier leer ik heel veel nieuwe recepten die ik lang niet altijd lekker vind (echt, hoe sommige mensen dat spul door hun strot krijgen?!), maar waarvan ik soms ook juist heel blij ben dat ik ze heb geleerd. Zo ga ik in Nederland echt een keer de Poolse koekjes van Aneta en de kaassaus van Carolina maken. Alleen Irene is me nog een lekker Spaans recept verschuldigd nadat ik haar heb geleerd wat appelflappen zijn (ze kan niet meer zonder leven).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

In het zomersemester studeer ik aan de Freie Universitaet Berlin, om daar de tweede helft van mijn master Duitse Letterkunde te voltooien. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle bijzondere dingen die ik daar meemaak. :)

Actief sinds 02 Okt. 2013
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 11009

Voorgaande reizen:

09 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Berlijn

Landen bezocht: