Gehaktballen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu Gehaktballen - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marieke Heuvel - WaarBenJij.nu

Gehaktballen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 April 2014 | Duitsland, Berlijn

Hallo lieve mensen,

Ik start waar ik met mijn vorige normale verslag ben gestopt: de donderdag. Afgelopen donderdag had ik mijn derde college (Prager deutsche Literatur) en ik kan het niet anders verwoorden dan 'maximaal kippenvel'. Wat een leuke docente en wat een gaaf programma voor het komende semester! :) In juni gaan we een weekend naar Praag om Kafka's sporen te volgen en alsof dat nog niet genoeg is, mogen we iedere week een werk van hem of één van zijn vrienden lezen. Ik krijg het er warm van.

Na dat college werd het alleen maar beter, want ik kon mijn spullen gaan pakken voor een lang weekend Samboxbeekmeer. Oh, wat heerlijk om even naar huis te kunnen - wat dat betreft is het maar goed dat ik Duits ben gaan studeren en geen... Russisch, of zo. Niet alleen wat dat betreft, trouwens.
's Vrijdags moest ik 04:00 mijn nest uit, zodat ik om 06:36 vanaf Hbf met de ICE naar Nederland kon. Een normaal mens zorgt er dan voor dat hij op tijd slaapt, maar een kleinigheidje verstoorde mijn nachtrust. Onder mijn raam werd een gigantisch feest gegeven. Tja, da hedde meij. Ik kwam dus helemaal vercrackt mijn bed uit, en in de trein kon ik ook niet dutten, want daar zat een baby 5 uur lang te janken. Oh well. Dat was het allemaal waard, want om 12:51 stond mien menneke me op te wachten in Arnhem, samen met mien andere menneke. Naar huis, naar huis, naar huis!

Ik heb een heerlijk weekend in Samboxbeekmeer gehad! We hebben vooral heel weinig gedaan, en dat beviel mij prima. Mama had al mijn lievelingsgerechten gemaakt (gehaktballen, pastasalade, beenham, carpaccio, GENIETEN) en op zondagavond hebben we gebarbecued.

Maandagavond vloog ik weer terug naar Berlijn. De vlucht was heel prettig, ik had een plekje bij het raam uitgekozen en kon zo bij de landing over de hele stad kijken. Chill.
Eenmaal in bed ben ik ook meteen in slaap gevallen; de volgende ochtend had ik weer college. Daar werd weer bevestigd dat ik de goede vakken heb gekozen, want het blijft leuk om te doen. Bij Goethe heb ik écht een enorm voordeel dat ik het al eens gelezen heb!
Gisteravond heb ik ontzettend lekker gegeten (ik moet die traditie natuurlijk even doortrekken, anders val ik meteen in zo'n donker gat): wraaaaaps. En die mag ik vanavond nog een keer eten :D want kleine porties kopen gaat hier niet, haha. Op mijn kamer hier een beetje meer als thuis te laten voelen, heb ik ook mijn kastdeuren ondergeplakt met foto's en ansichtkaarten (degenen die wel eens bij mij thuis in de Vink geweest zijn, weten waar ik het over heb) - zie ook de foto's bij dit bericht :).

Alle liefs uit Berlijn en bis bald!
Marieke

P.S. VET RAAR. Ik zit hier nu ruim 6 weken, en over 3 maanden kom ik alweer terug. Dat betekent dat ik al over een kwart van mijn verblijf ben ;___;

  • 23 April 2014 - 16:38

    Betty:

    Mooi geschreven en wat fijn de je zo van de gehaktballen genoten hebt:-) Morgen over 1 maand zien we je weer om samen je verjaardag te vieren:-) Dan mag je ons verrassen met lekker zelfgemaakt gebak:-) Nog heel veel studie-plezier in het mooie Berlijn xxx

  • 24 April 2014 - 10:55

    Anja Cobussen:

    Hoi Marieke

    Wat zie ik bij je Moeders bericht staan, ga jij Kaffee und Kuchen doen met je verjaardag.
    Goed idee verheug me al op de Bienenstich, Streuselkuchen, Apfelstrudel en natuurlijk de originelen Berlinerbollen.
    Mag je wel op tijd terug komen want dat is een werk.
    Sanne en Matty zijn afgelopen weekend naar St. Helens geweest, op Familiebezoek, en ze hadden mooi zonnig weer is weer wat anders als die voortdurende Engelse regen.
    Wij zouden hier wel wat regen kunnen gebruiken, we zijn namelijk al weer druk bezig s avonds te sproeien zo droog is het.
    Verder geen spannende dingen hier op het platteland, geniet van Berlin.

    Groetjes
    Cobussenclan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

In het zomersemester studeer ik aan de Freie Universitaet Berlin, om daar de tweede helft van mijn master Duitse Letterkunde te voltooien. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle bijzondere dingen die ik daar meemaak. :)

Actief sinds 02 Okt. 2013
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 11037

Voorgaande reizen:

09 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Berlijn

Landen bezocht: